Vaše pověst na sociálních sítích

07.12.2016

Profesionální i soukromý život se dnes na sociálních sítích prolínají. Kdo se chce dozvědět, co dělají staří známí, většinou hledá informace právě tam. A ani v profesní sféře to nefunguje jinak. To s sebou kromě snadného sdílení informací přináší i některá úskalí.

Veselé fotky z pátečního večírku vám možná zajistí popularitu mezi přáteli na Facebooku. Pokud ale zrovna hledáte práci, asi by vás nepotěšilo, kdyby se nad nimi „bavil“ i váš budoucí zaměstnavatel.

Přijmout nového zaměstnance do firmy je jako rozšířit svou rodinu o dalšího člena. Zkušený personalista proto kromě praxe a znalostí posuzuje i to, jak se kandidát hodí do týmu, zda by se dokázal sžít s firemní kulturou a rozuměl si s nadřízeným.

Pověst na sociálních sítích

Někdy ale není vůbec jednoduché tyto osobnostní charakteristiky správně vyhodnotit. Na pohovoru se každý snaží udělat ten nejlepší dojem a mnozí o sobě řeknou cokoli, jen aby nové místo získali. Realita je ale občas úplně jiná. Co se skrývá pod pokličkou, paradoxně nevědomky odhalí budoucímu zaměstnavateli často právě sám uchazeč, a to díky své prezentaci na sociálních sítích. 

Po čem zaměstnavatelé na sociálních sítích jdou?

Jaké příspěvky budou pro potenciálního šéfa jasným varovným znamením, když už se rozhodne virtuálně si vás proklepnout? Statusy se sexuální tematikou z vás možná udělají borce před kamarády, jednoznačně ale odradí většinu personalistů. Nepotěšíte je ani špatnou gramatikou či slovníkem, za který by se i ten pověstný dlaždič musel stydět. Absolutně nejhorší vizitkou, kterou si ale můžete udělat, jsou zmínky o nelegální konzumaci drog. Alkohol už zaměstnavatelé hodnotí méně přísně, ale ani statusy vypovídající o jeho častém popíjení nejsou tou nejlepší cestou, jak je okouzlit.

A jakými příspěvky naopak vyvoláte sympatie?

Pokud se angažujete v oblasti dobrovolnictví a charity, nezapomeňte to občas zmínit i na sociálních sítích. Nejenže tak uděláte reklamu dobré věci, ale získáte i srdce nejednoho personalisty a s ním pravděpodobně i pozvánku na další kolo pohovoru. Nevhodné fotky a statusy nejsou to jediné, co vám může překazit vaše kariérní vyhlídky. Někdy stačí jeden komentář, který působí urážlivě či agresivně, a ani vaše vytříbená mluva a bezchybný vzhled během osobního  setkání situaci nezachrání.

V očích zaměstnavatele už stejně zůstanete jen neomaleným hulvátem v dobře padnoucím saku. Vaše šance na získání lepšího místa se mohou značně zhoršit i kvůli negativním poznámkám na adresu bývalého zaměstnavatele či komentářům o tom, jak jste dnes zase přišli pozdě do práce. Obzvlášť pokud jste předtím na pohovoru tvrdili, že loajalita a spolehlivost patří mezi vaše silné stránky.

 


Jak zacházet s profily

Martin Matuna | Country HR Manager for Czech Republic, Slovakia and Ukraine, UPS
Opatrně, protože soukromí každého z nás je nejcennější. Je třeba si uvědomit, že cokoli prezentujeme
o sobě, je naší vizitkou a je nedílnou součástí nás samotných. Na jednu stranu se rozčilujeme, že nám volají
různé firmy s nabídkami z čísel, která neznáme, a odvoláváme se na naše soukromí, ale přitom zveřejníme
fotku z nějaké nepovedené party, kde si svoje soukromí nechráníme.

Michaela Hemelíková | Consultant, Randstad
Rozhodně by měli kandidáti vkládat takové příspěvky, které jim nemohou uškodit, a naprosto jednoznačně
doporučuji co nejvíce skrýt obsah svého profilu.

Ivona Mlynaričová | Team Leader, Logistika, Randstad
Odlišujte. Tak zní základní pravidlo. Odlišujte zaměření dané sociální sítě. LinkedIn je pracovní sociální síť, ne
seznamka. Facebook se naopak většinou používá jako soukromá sociální síť nebo jako marketingový nástroj
pro firmy. Odlišujte tedy, co sdílíte a postujete a komu co dovolíte vidět. Klidně si své kontakty rozdělte do skupiny
a povolujte zobrazení jen konkrétním skupinám. Facebook je poměrně flexibilní nástroj na ovládání – jen
si nezapomeňte občas svá nastavení zkontrolovat. Je to živý nástroj a občas pravidla upravuje a mění.

Barbora Kroupová | HR Manager, Randstad
Možná by neuškodilo, kdyby se člověk vžil do role personalisty a podíval se na svůj profil na sociální síti z druhé
strany. Líbilo by se mi, jakožto budoucímu zaměstnavateli, kdybych viděl na svém profilu to, co vidím?


 

Kdo hledá, najde

Jestliže se teď utěšujete, že váš profil na FB stejně není veřejný, zbystřete! Ani jeho uzamknutí před cizími pohledy není vždy jistotou, že ho před nimi uchráníte. Stačí, že jste na fotce označeni spolu s dalšími lidmi, a takový příspěvek už si na sociálních sítích žije vlastním životem. Vy ho možná máte skrytý, to ale nemusí platit o ostatních označených osobách. Že by to byla moc velká náhoda, aby se i tak dostal do nepovolaných rukou? Nenechte se mýlit!

Podle stále uznávanějších teorií jsou všichni lidé z celého světa navzájem propojeni prostřednictvím nanejvýš šesti známostí. Pokud se přes pár známých vašich známých můžete dostat třeba až k papeži, to by v tom byl čert, aby se něčeho nedopátral váš nastávající šéf ze stejného města.

Stále nevěříte? Udělejte si malou početní úlohu. Představte si, že se ucházíte o pozici ve firmě, která má 500 zaměstnanců. Alespoň 400 vašich potenciálních kolegů bude mít aktivní profil na FB a každý z nich dalších 100 až 200 lidí v kontaktech. Stačí vzít kalkulačku do ruky a začne být jasné, že není až tak nepravděpodobné, abyste mezi jejich přáteli nebo přáteli jejich kontaktů byli i vy nebo vaši kamarádi. Personalista tak nemusí být žádný Sherlock Holmes, aby se o vás leccos dozvěděl. Stačí umět používat Google a mít dostatečně širokou síť kontaktů.