Jak přežít open space? Vybudujte si svůj vlastní svět!

Nepřetržité vyzvánění telefonů, desítky prstů ťukajících do klávesnice počítače, zima nebo vedro, všudypřítomná směsice různých vůní a pachů, od parfému sekretářky po čínskou polévku, kterou si kolega právě vychutnává u pracovního stolu. To vše představuje život zaměstnance v open space.

V kanceláři, kde neexistují stěny ani zavřené dveře, jsou si lidé blíž. Ať v tom dobrém, či špatném smyslu. Pracovníci, kteří tráví celý den ve společné místnosti, se navzájem lépe znají a snadněji navazují přátelské vztahy. Když se chce jeden kolega druhého na něco zeptat, nemusí klepat či organizovat schůzky. To vše může být velkou výhodou, ale zároveň i prokletím.

Jak se pracuje v open space

Častá interakce, která probíhá na otevřeném pracovišti, pomáhá udržovat příjemně neformální atmosféru. Bývá ale i zdrojem hluku a rozptýlení. Lidé si také často stěžují na nedostatek soukromí. Zářící obrazovky monitorů jsou velmi dobře viditelné každému, kdo prochází kolem. Telefonické hovory slyší všichni, ať už chtějí, nebo ne. Velkoprostorové kanceláře také usnadňují šíření nemocí. Stačí jeden nachlazený kolega, který má pocit, že bez jeho neustálé přítomnosti zaměstnavatel zkrachuje, a během týdne kýchá půlka firmy. 

Ať už je váš názor na open space jakýkoliv, pravděpodobně nemáte příliš na výběr, zda v něm budete pracovat. Nikde ale není psáno, že si ho nemůžete alespoň trochu přizpůsobit k obrazu svému. K vystavění zdí a zabudování dveří nejspíš nikoho nepřesvědčíte. Existují ale malé, zato důležité detaily, které ovlivnit můžete. Zaměřte se na ně a uvidíte, že váš pracovní život v otevřené kanceláři začnete nejen přežívat, ale dost možná i celkem příjemně prožívat.

1. Vybudujte si vlastní svět

Vaše pracovní plocha je sterilnější než stůl na operačním sále a nejpestřejší věcí ve vašem okolí jsou barevné fixy? Není divu, že se v takovém prostředí necítíte dobře. Možná nelze změnit umístění ani odstín nábytku v kanceláři, určitě si ale můžete zútulnit svoje malé místečko, které v ní obýváte.

Rámeček s fotkou přátel či rodiny, nenáročná květina na stole nebo soška, kterou jste si přivezli z poslední dovolené, udělají hotové zázraky. Nejenže vaše pracovní místo zpříjemní, ale umožní vám vnímat ho jako vlastní svět, nad kterým máte kontrolu. Pokud vás stresuje příliš otevřený prostor, šikovně umístěnými předměty si ho můžete alespoň trochu uzavřít a vytvořit tak dojem většího soukromí.

2. Nemusíte být stále všem k dispozici

Chybějící zdi v otevřených kancelářích přímo vybízejí kolemjdoucí k tomu, aby se zastavili „na kus řeči“ nebo se na něco zeptali. Někdy to může být vítané zpestření. Pokud ale zrovna dokončujete urgentní projekt pro šéfa, je to hotový zabiják soustředění i dobrého vývoje vaší kariéry. Zkuste si proto vymyslet nějaký signál, který dá ostatním slušně, ale jasně najevo, že právě teď není vhodný čas na vyprávění o jejich víkendové cestě na Šumavu.

Viditelně umístěná cedule s nápisem „NERUŠIT, PRACUJI!“ je jistě účinnou, ovšem ne zcela sympatickou metodou. Existují i delikátnější způsoby, například taková sluchátka. Většinu lidí odradí od kontaktu, který není nezbytně nutný. A vám navíc poskytnou příjemnou ochranu proti zvukům přicházejícím z okolí. Místo stížností spolupracovníků na tu nemožnou novou recepční můžete třeba poslouchat hudbu. Pozor ale na její výběr, aby vás nakonec ze soustředění nerušila víc než švitořící kolegové.

3. Na chvíli utečte

Divili byste se, jak velký rozdíl udělá jen malá změna prostředí. Zkuste si každý den najít příležitost, jak se vymanit z prostoru open space, a jděte někam, kde můžete volně vydechnout. Ať už na svačinu do přilehlého bufetu, nebo třeba jen na krátkou procházku do okolí.

Možná namítnete, že na něco takového není ve vašem nabitém programu čas. Zkuste spojit příjemné s užitečným a hned se pár minut najde. Pokud si potřebujete vyřídit delší hovor nebo něco řešit s kolegou, neseďte při tom u stolu, kde svým povídáním stejně jen rušíte ostatní. Uvelebte se v blízké kavárně nebo na lavičce před budovou. Uvidíte, že vám bude lépe i poté, co se vrátíte zpět do kanceláře.

4. Udělejte si chvilku jen sami pro sebe

Vyběhnout si ven s kolegou je jistě příjemné, nezapomeňte ovšem, že každý okamžik vašeho pracovního dne nemusíte nutně trávit s ostatními. To je nakonec přesně to, co děláte, když jste zavření v open space, kde vám neustálá a nevyhnutelná přítomnost dalších lidí může způsobovat stres. Najděte si moment, který bude jen a jen váš.

Zajděte si během pauzy na oběd do blízkého parku. Snězte si sendvič jen ve společnosti poletujících vrabců, přečtěte pár stránek oblíbené knížky nebo jen tak relaxujte uzavření do vlastních myšlenek. Těch pár minut, které si rezervujete jen pro sebe, rozhodně neublíží vaší práci ani kolegům. Právě naopak, po příjemné pauze budete mnohem lépe naladěni pro plnění dalších úkolů.

o autorovi

Agentura Randstad - Personální agentura

Tým odborníků na trh práce z Randstad.cz.

< vrátit se na předchozí stránku

Komentáře

Zatím bez komentářů.

napište komentář

  1.  
vložte váš komentář