Logistika a nuda?

To ani náhodou!

Ve známé dětské písničce se zpívá: „Statistika nuda je…“ O oboru logistika by žádný takový song vzniknout nemohl. Jestli totiž něco logistika skutečně není, pak nudná. Jak vyplývá z rozhovoru s Ivonou Mlynaričovou, která stojí v čele týmu Logistika personální společnosti Randstad, uhání tento segment kupředu velkou rychlostí a nabízí kandidátům stále zajímavější profesní příležitosti.

Randstad_Atlanta-Kloubert-04-17_200.jpg
Randstad_Atlanta-Kloubert-04-17_200.jpg

Co se pod pojmem logistika skrývá?

Pojďme si hned na začátku vysvětlit důležitý pojem. Obecně panuje názor, že logistika znamená přeprava. Je tomu tak? Ne, tak tomu opravdu není. Logistika určitě neznamená přepravu. Logistika je velmi široký a komplexní pojem, zahrnující výrobní procesy, transport (tedy přepravu), skladování a další. Ale nejpodstatnější je, že navazuje na všechny obory v průmyslu a službách. Je například velmi úzce spojená s nákupem nebo financemi. Dobře zvládnutá logistika může firmě ušetřit nemalé finanční prostředky, ale naopak platí, že nezvládnutá logistika může v krajním případě vést až ke krachu firmy. 

Ivona Mlynaričová - Randstad - Logistika

Je segment logistiky v České republice něčím specifický a odlišný například od ostatních zemí EU nebo světa? A co máme naopak se zbytkem světa v tomto oboru společného?

Určitě svá specifika má, což je dáno zejména geografickou polohou. Je tady silně zastoupená a z pohledu přínosu ekonomice bych si dovolila tvrdit, že patří na přední příčky. Zajímavé také je, že sice nemáme přímý přístup k moři, ale mnoho tuzemských firem se zabývá námořní přepravou. Co celý svět v oboru logistiky naopak spojuje, je boj s nedostatkem lidí na pozice „řidič“ nebo „skladník“. Situace je dnes už tak komplikovaná, že firmy v USA vymyslely pro řidiče tzv. rodinné programy, kdy v kamionu jezdí manželé. Každá logistická firma se vás zeptá, jestli dokážete „dodat“ skladníky nebo řidiče…

Pojďme si tedy říct zcela na rovinu, jestli to opravdu dokážete...



Upřímně? Než tyto pozice získají vyšší společenský status a ohodnocení, tak velmi těžko. Co ale umíme, je s klienty společně vymyslet, co je možné udělat pro to, abychom lidi našli. Ať už jde o ubytovny pro cizince, legislativní podporu zaměstnávání cizinců, vykrývání sezonnosti a podobně.



Jak se segment logistiky proměnil za poslední tři roky? Změnila se nějak skladba firem nebo jejich zaměření?



Jak v ČR stále roste export, vzniklo v posledním období hodně firem, které ho podporují. Vůbec největší změnu je ale vidět ve stále těsnějším propojení logistiky s IT technologiemi a větším důrazu na tzv. risk management, který se v logistice týká samotných procesů a dokumentů stejně jako zaměstnanců a IT úniků. Žádané jsou pozice v logistice, které kombinující znalosti logistiky a IT, případně specializované pozice jako dispečer a lidé do středního managementu. Nesložitěji se obsazují právě pozice nižšího a středního managementu ve skladech. Mnohdy jsou kandidáti skvělé osobnosti s praxí, ale nemají cizí jazyky. A to je skutečně problém, protože každá firma požaduje minimálně angličtinu a v 60 procentech případů také němčinu.



Je logistika u kandidátů populární? Lákají je nabídky na pracovním trhu?



Myslím, že čím dál víc. Firmy investují do vybavení, počítačových systémů a vzdělávání zaměstnanců, nabízejí atraktivní benefity. Zároveň je obor přitažlivý spojením technické a komunikační stránky. Člověk musí být dostatečně technicky orientovaný a analytický, zároveň ale  musí být schopný jednat s lidmi, asertivně komunikovat. Jednou mi jedna kandidátka u pohovoru řekla: „Logistika stále nutí lidi být ve střehu.“ To je myslím přesné. Je to náročný obor, ve kterém denně řešíte obrovské množství problémů, komunikujete se spoustou lidí a nezastavíte se. A kdo hledá pestrou práci, ten ji najde právě v logistice.

Práce v logistice

Jaké nároky klade práce v segmentu logistiky na personalisty? Jak dalece se v oboru musí vyznat sami konzultanti Randstadu?



Logistici a nákupčí jsou sdílní a tolerantní. Chápou, že jsme personalisté, a jestliže něčemu nerozumíme, vysvětlí nám to. Není to ale tak, že pro nás není nutné se v oboru orientovat. Naopak. Dodavatelskému řetězci musíme rozumět, vyznat se v návaznosti firem a pozicí, mít přehled nejen o trhu, ale také o podrobnostech spojených s jednotlivými pozicemi. Například v logistice transportu je nutné znát alespoň základní zkratky a pojmy jako ADR, ATA, Intrastat apod. Ve výrobní a warehouse logistice zase ovládat principy 5S a lean, v nákupu se orientovat ve stále populárnějších elektronických aukcích a umět odlišit anglickou, holandskou nebo japonskou. Proto u nás probíhají interní i externí školení. Kromě toho se snažíme spolupracovat s renomovanými subjekty, které jsou v oboru logistika aktivní. Jsme tak partnery největší logistické konference Speed Chain Logistics a pravidelně vystupujeme nebo se účastníme podobně zaměřených akcí.



Byla jste někdy při hledání kandidáta skutečně zoufalá?



Ach (úsměv), takových situací bylo! Každý kandidát a každá pozice jsou specifické. Zoufalství se o recruitera může pokoušet, když kandidáti nejsou, když nechtějí měnit pozici nebo se jejich představy diametrálně liší od nabídek. Tím spíš, když se někdy setkáte s neadekvátními očekáváními finančního ohodnocení u některých absolventů. Někdy jsou opravdu přehnané. A zoufalství nás obchází i tehdy, když kandidát odmítne nabídku, protože jeho manželka nebo přítelkyně jsou proti. Ano, i to se stává. Ale je to běžná součást naší práce. Důležité je o všem mluvit a pak se nad to povznést.



Jak se bude podle vašeho názoru segment logistiky vyvíjet do budoucna v horizontu nejbližších pěti nebo deseti let?



Už teď je vidět nárůst implementace různých IT technologií a technických zařízení, což se napříště bude určitě rozvíjet a postupovat. Pokud se týká vývoje a trendů přímo v ČR, je otázka, co se stane na trhu v souvislosti s regulovanou českou korunou. Oslabí export? Posílí import? Na to si netroufnu odpovědět, ale přemýšlím nad tím často a jsem  ráda, že se také o těchto tématech mohu bavit s odborníky z oblasti supply chainu a získat informace z první ruky. (Úsměv.)



Jak vypadaly vaše začátky? Jakou cestou jste se k práci s klienty a kandidáty v oboru logistika dostala vy sama?



Náhodou, jak jinak (úsměv). Moje cesta k logistice je čistě o náhodě. Jsem vystudovaný psycholog. Když jsem po vysoké škole získala zaměstnání ve své první práci, personální společnosti na Slovensku, dostala jsem na starost celé východní Slovensko. K tomu klíče od auta, notebook, telefon a seznam asi čtyřiceti pozic snad ze všech oborů a směrů, které existují. Postupně jsem zjistila, že mě nejvíc baví obchodní a technické role. Když jsem se po třech letech přesouvala na centrálu do Prahy, dohodly jsme se s mou nadřízenou, že rozběhneme segment logistiky. Ale kdyby se mě tehdy před třemi lety někdo zeptal, co je to Incoterms, asi bych musela použít Google.



Dnes zpětně svého tehdejšího rozhodnutí v nejmenším nelituji. Občas mi chybí obsadit si finanční pozici (to žertuji), ale v logistice a nákupu jsem se našla. Spojuje techniku, obchod, organizaci, jazyky a je logická.