Téměř polovině uchazečů se stalo, že po pohovoru ztratili o nabízenou práci zájem. Nejčastějšími důvody jsou neodpovídající podmínky, chování pracovníka, který pohovor vedl nebo požadavky, které uchazeč nesplňoval. Vyplývá to z průzkumu, který provedla v listopadu 2025 mezi klienty a uchazeči o zaměstnání společnost Randstad Česká republika.
Pohovory jsou klíčovou součástí náborů a firmy je stále častěji využívají i při výběru kandidátů na méně kvalifikované pozice. V průzkumu společnosti Randstad pouze 5,0 % respondentů uvedlo, že se pohovoru nikdy nezúčastnilo. Naopak, drtivá většina uchazečů (95,0 %) pohovor při změně či hledání nového zaměstnání absolvovala, a to 78,3 % vždy a 16,7 % občas.
Osobní pohovory mají v náborech nezastupitelné místo, ačkoli řada procesů byla digitalizována a pomáhá při nich umělá inteligence. Pro firmy i personální agentury zůstává pohovor nejlepší příležitostí, jak poznat osobnost kandidáta, posoudit jeho kompatibilitu s týmem a prověřit skutečnosti, které uvádí v životopise.
Uchazeči o zaměstnání s pohovorem počítají a obvykle se nestává, že na něj nedorazí. Podle průzkumu tak bez omluvy někdy učinilo v minulosti 9,1 % respondentů, většinou z důvodu, že mezitím přijali jinou nabídku. Na druhé straně jich 71,0 % přišlo na domluvený pohovor vždy a 19,9 % neúčast omluvilo.
Necelé polovině uchazečů (48,0 %) se stalo, že o nabízenou práci ztratili po pohovoru zájem. Nejčastějším důvodem byly podmínky, které neodpovídaly představám uchazeče (49,3 %), chování pracovníka, který pohovor vedl (24,9 %) a požadavky zaměstnavatele, které uchazeč nesplňoval (22,2 %).
Překvapující je, že téměř čtvrtina z těch, kdo po pohovoru ztratili o nabízenou práci zájem, se tak rozhodla kvůli chování pracovníka, který s nimi pohovor vedl. Firmy tak přicházejí o talenty, které potřebují. Často k tomu může dojít z důvodu, že uchazečům pokládají otázky, které jsou nevhodné, zbytečné nebo které zákon dokonce zakazuje.
Mezi otázkami, které jim byly při pohovoru položeny, zmiňovali respondenti zdravotní stav (54,8 %), rodinné poměry (27,1 %), případně těhotenství, mateřství a děti (24,9 %). Na politické preference a na náboženství bylo dotazováno 3,6 % respondentů, na sexuální orientaci 3,2 % respondentů. Pouze 28,5 % respondentů uvedlo, že se při pohovorech s žádným podobným dotazem nesetkalo.
Zákoník práce přitom výslovně zakazuje zjišťovat u zaměstnanců informace, týkající se sexuální orientace, původu, členství v odborech, členství v politických stranách nebo hnutích a příslušnosti k církvi nebo náboženské organizaci. Údaje, týkající se těhotenství, rodinných a majetkových poměrů či trestněprávní bezúhonnosti, je možné zjišťovat pouze tehdy, pokud je pro to dán věcný důvod spočívající v povaze práce a pokud je tento požadavek přiměřený, nebo v případech, kdy tak stanoví zákon či zvláštní právní předpis.
Pravidla budou v tomto směru ještě přísnější od poloviny roku 2026, kdy vstoupí v účinnost evropská směrnice o transparentností odměňování. Podle ní budou vyloučeny i dotazy na předchozí mzdu, s nimiž se podle našeho průzkumu setkalo 29,4 % uchazečů o zaměstnání. Na druhé straně směrnice pohovory zjednoduší, protože povinnou součástí inzerátů zveřejňovaných před zahájením výběrového řízení bude výše počáteční mzdy nebo alespoň mzdové rozpětí.
Další součástí náborů a výběrových řízení jsou životopisy uchazečů. Jak vyplývá z průzkumu společnosti Randstad, 44,8 % kandidátů používá univerzální text pro všechny potenciální zaměstnavatele, 36,2 % má obecný text, který před náborem upravuje a 19,0 % kandidátů připravuje pro každé řízení text nový.
-
o společnosti Randstad:
Společnost Randstad je globálním lídrem v segmentu HR služeb, specializuje se na řešení v oblasti flexibility práce a poskytování personálně poradenských služeb. Podporuje lidi a podniky v dosažení jejich skutečného potenciálu. Věří, že nejlépe se toho dá dosáhnout spojením lidského přístupu s využitím nejmodernějších technologií a aby poskytovala správná řešení ve správný okamžik, využívá jedinečnou kombinaci Tech a Data. Portfolio služeb, které společnost Randstad nabízí, zahrnuje klasické agenturní zaměstnávání a vyhledávání pracovníků na hlavní pracovní poměr, in-house řešení, executive search a komplexní řešení v oblasti HR.
Společnost Randstad N.V., která byla založena v roce 1960 se sídlem v Diemen (Nizozemsko), je kótována na NYSE Euronext Amsterdam. V roce 2022 měl Randstad 46 000 vlastních zaměstnanců a vytvořil příjmy v hodnotě 27,6 miliard eur. Společnost, působící ve 39 zemích celého světa, pomohla v roce 2022 najít smysluplné zaměstnání téměř 2 000 000 uchazečů u 230 000 klientů.
V České republice poskytuje společnost Randstad služby v oblasti agenturního zaměstnávání, procesního řízení lidských zdrojů a vyhledávání zaměstnanců na stálé úvazky prostřednictvím 21 pracovišť a sítě 170 konzultantů. Více informací najdete na www.randstad.com a www.randstad.cz.