Preference zaměstnanců se v Česku výrazně liší podle oboru, v němž pracují – ukazuje to průzkum Randstad Employer Brand Research 2025 (dále REBR). Zatímco bílé límečky kladou důraz na příjemnou pracovní atmosféru, modré límečky upřednostňují možnost vzdělávání a rekvalifikace. IT specialisté zase očekávají flexibilitu a častěji mění místo, pokud nejsou dostatečně finančně ohodnoceni.
Průzkum REBR 2025 se jako každý rok zabýval preferencemi zaměstnanců při výběru zaměstnavatele, včetně rozdílů mezi různými kategoriemi. A to se zaměřením na tři segmenty: bílé límečky (kancelářské pozice, střední a vyšší management, specialisté), modré límečky (výroba, logistika, zákaznický servis) a IT specialisté.
Právě optika specializací ukazuje, že jedna univerzální nabídka pro všechny přestává fungovat. Každá skupina reaguje na jiné argumenty a benefity. Zaměstnavatelé, kteří tyto rozdíly přetaví do konkrétních HR kroků, získají konkurenční výhodu.
preference: Co je společné a kde se cesty rozcházejí.
Napříč všemi specializacemi zůstávají na nejvyšších příčkách atraktivní mzda, benefity a finanční stabilita zaměstnavatele, přičemž se liší pořadí dalších faktorů. Data ukazují, že jistota zaměstnání je důležitější pro modré límečky (60 %) a IT specialisty (63 %), zatímco bílé límečky upřednostňují příjemnou pracovní atmosféru (61 %). IT specialisté navíc nejvíce trvají na práci na dálku (63 %).
fluktuace a plány na změnu práce.
Záměr změnit zaměstnavatele se mezi specializacemi významně neliší, v příštích šesti měsících to plánuje přibližně čtvrtina pracovníků. Rozdíly však vidíme v realizované změně: v posledním půlroce měnili práci častěji manuální pracovníci (21 % vs. 17 %).
Provozní profese bývají citlivější na vývoj zakázek a směn, proto je u nich skutečná změna zaměstnavatele o něco častější, i když deklarovaný záměr je napříč specializacemi jinak podobný.
důvody odchodů: mzda zůstává na prvním místě.
Hlavním impulzem ke změně místa zůstává napříč specializacemi příliš nízké odměňování v kontextu rostoucích životních nákladů (44 %), přičemž nejvýrazněji se tento faktor projevuje (stejně jako většina dalších) u IT specialistů (51 %). Zaměstnanci rovněž fluktuují z důvodu atraktivní nabídky od jiného zaměstnavatele (37 %, IT specialisté 41 %) a kvůli zlepšení rovnováhy mezi pracovním a soukromým životem (27 %, IT specialisté 32 %).
Pokud chce firma omezit fluktuaci, musí sladit mzdovou politiku s vnímáním finanční stability a současně zlepšovat pracovní podmínky.
rekvalifikace a rozvoj.
Dle průzkumu REBR považuje více než polovina zaměstnanců napříč specializacemi možnosti rekvalifikace, vzdělávání a rozvoje dovedností za důležité; nejvýrazněji to zaznívá u modrých límečků (56 %), následují límečky bílé (52 %) a IT specialisté (51 %).
Rekvalifikace je dvojí příležitost – přitahuje nové talenty a zároveň udrží ty stávající, kteří by jinak hledali růst jinde. Programy vzdělávání a rekvalifikací by měly cíleně vycházet z reálných kariérních cest v dané specializaci.
umělá inteligence: náskok mají ajťáci.
Pravidelné používání AI meziročně mírně vzrostlo, přičemž nejčastější je v IT týmech (36 %), následovaných kancelářskými pozicemi (19 %). U manuálních pracovníků je její využití zatím spíše okrajové (11 %).
Zatímco IT a další technologické segmenty už AI integrují do denní praxe, v provozu je její přijetí pomalejší. Právě tady ale vidíme obrovský potenciál pro zvyšování efektivity. I v manuálních oborech totiž umělá inteligence, robotizace a automatizace postupně přeberou velkou část pracovní náplně, zatímco zaměstnanci budou čím dál častěji pracovat např. na pozicích obsluhy strojů. Celkový postoj k dopadu AI je přitom pozitivní i u profesí mimo IT, což otevírá dveře k rychlejší adopci.
závěr: jedna značka zaměstnavatele, tři jazyky.
Zjištění průzkumu REBR ukazují, že úspěšná zaměstnavatelská nabídka musí být pro různé typy specializací specifická.
Employer branding se nemá opírat o univerzální slogany. Potřebuje tři ‚jazyky‘ pro tři specializace: možnost růstu a vzdělávání pro provozní profese, příjemnou pracovní atmosféru do kanceláří a flexibilitu pro IT specialisty.
-
o průzkumu REBR:
Personální agentura Randstad již od roku 2018 zahrnuje Českou republiku do svého globálního průzkumu Randstad Employer Brand Research, zkráceně REBR. Tento výzkum značky zaměstnavatele je založený na vnímání široké veřejnosti a zahrnuje téměř 170 000 respondentů z 32 zemí po celém světě. V letošním roce se ankety zúčastnilo 4 821 Čechů ve věku od 18 let. Průzkum se zaměřuje na preference zaměstnanců a pomáhá firmám zlepšovat jejich značku zaměstnavatele.
-
o společnosti Randstad:
Společnost Randstad je globálním lídrem v segmentu HR služeb, specializuje se na řešení v oblasti flexibility práce a poskytování personálně poradenských služeb. Podporuje lidi a podniky v dosažení jejich skutečného potenciálu. Věří, že nejlépe se toho dá dosáhnout spojením lidského přístupu s využitím nejmodernějších technologií a aby poskytovala správná řešení ve správný okamžik, využívá jedinečnou kombinaci Tech a Data. Portfolio služeb, které společnost Randstad nabízí, zahrnuje klasické agenturní zaměstnávání a vyhledávání pracovníků na hlavní pracovní poměr, in-house řešení, executive search a komplexní řešení v oblasti HR.
Společnost Randstad N.V., která byla založena v roce 1960 se sídlem v Diemen (Nizozemsko), je kótována na NYSE Euronext Amsterdam. V roce 2022 měl Randstad 46 000 vlastních zaměstnanců a vytvořil příjmy v hodnotě 27,6 miliard eur. Společnost, působící ve 39 zemích celého světa, pomohla v roce 2022 najít smysluplné zaměstnání téměř 2 000 000 uchazečů u 230 000 klientů.
V České republice poskytuje společnost Randstad služby v oblasti agenturního zaměstnávání, procesního řízení lidských zdrojů a vyhledávání zaměstnanců na stálé úvazky prostřednictvím 21 pracovišť a sítě 170 konzultantů. Více informací najdete na www.randstad.com a www.randstad.cz.