Nové zaměstnání si Češi stále nejčastěji hledají na pracovních portálech a na základě osobních kontaktů a doporučení. Ve srovnání s loňským rokem vzrostl při hledání pracovních nabídek význam kariérních stránek konkrétních zaměstnavatelů, které nyní představují třetí nejdůležitější zdroj informací o kariérních příležitostech. Vyplývá to z výsledků letošního ročníku průzkumu zaměstnaneckých preferencí Randstad Employer Brand Research, který zrealizovala personálně poradenská společnost Randstad.

Pracovní portály jsou mezi kandidáty stabilně nejpopulárnějším kanálem pro hledání práce a po mírném poklesu jejich využívání v loňském roce jejich význam opět roste. Novou práci na nich hledá 44 % respondentů průzkumu, což je o 9 procentních bodů více než v roce 2019. Druhým nejčastějším způsobem hledání práce je prostřednictvím osobních kontaktů a doporučení. Nového zaměstnavatele tímto způsobem hledá 39 % kandidátů. Významnou roli při hledání práce dále hrají firemní kariérní stránky jednotlivých zaměstnavatelů. Práci si na nich vyhledává 23 % respondentů průzkumu, což je o 7 procentních bodů více než v předchozím roce. „Každoročně změní práci zhruba pětina zaměstnanců. Firmy, které aktivně budují svou značku zaměstnavatele a pečlivě spravují své kariérní stránky, mají při náboru nových kolegů výhodu. Uchazeči totiž často cíleně hledají práci přímo na jejich webu, a firmy tak ušetří nemalé prostředky za drahou inzerci volných pracovních pozic,“ říká Jacek Kowalak, generální ředitel společnosti Randstad, a dodává: „To je aktuálně obzvláště nyní, kdy řada firem najíždí na úspornější systém a hlídá své náklady - a zároveň očekáváme větší počet volných uchazečů na trhu práce.“

Rostoucí počet Čechů si hledá práci i pomocí vyhledávače Google (18 % v roce 2020 vs. 11 % v roce 2019) nebo ve spolupráci s profesionálními recruitery (16 % v roce 2020 vs. 14 % v roce 2019). Na sociálních sítích, zejména na Facebooku (91 %), si novou práci hledá 14 % respondentů, 13 % pak s pomocí úřadů práce. Asi nejméně využívají Češi při hledání práce Seznam.cz (10 %), profesní sociální síť LinkedIn (6 % v roce 2020 vs. 2 % v roce 2019) a pracovní veletrhy (4 %).

„S rostoucí nezaměstnaností na podzim očekáváme vyšší počet lidí, kteří aktivně hledají práci a to  - možná paradoxně - spíše středně kvalifikovaných než těch, kteří vykonávají základní manuální profese. Už v první vlně redukcí firmy všeobecně sahaly spíše do oddělení administrativy, HR, či marketingu, v podzimní vlně se zřejmě přidají i lidé z výrobních firem. Klíčová bude pro firmy flexibilita co do rychlosti náboru, délky a typu kontraktu i jednoduchosti jeho ukončení,“ upozorňuje Jacek Kowalak.

Infografika tiskové zprávy (6)
Infografika tiskové zprávy (6)

Průzkum zaměstnaneckých preferencí Randstad Employer Brand Research, který globálně probíhá již 20 let, zkoumá atraktivitu největších zaměstnavatelů v jednotlivých zemích a také aspekty, dle kterých se uchazeči rozhodují při výběru zaměstnavatele. Letošního dvacátého ročníku se zúčastnilo více než 200 000 respondentů ve 33 zemích a 6136 zkoumaných firem (pokrývá více než 75 % světové ekonomiky). V České republice se průzkum uskutečnil potřetí, a to na vzorku 4 724 respondentů, kteří hodnotili atraktivitu 150 největších zaměstnavatelů z privátního sektoru. 



O průzkumu Randstad Employer Brand Research:

Nezávislý průzkum zpracovává pro Randstad společnost TNS Kantar na základě vlastní vyvinuté metodiky. Je založený na vnímání obecné populace v dané zemi. Průzkum zkoumá úroveň atraktivnosti zaměstnavatele u 150 největších zaměstnavatelů z privátního sektoru v zemi, které zná alespoň 10 % populace. Letošní ročník je 20. v řadě a zahrnuje 6 162 firem a více než 200 000 respondentů ve 33 zemích. V České republice se průzkum uskutečnil po třetí a to na vzorku 4 724 respondentů. Reprezentativní vzorek respondentů zahrnuje zaměstnané (64 %) a nezaměstnané (4 %) osoby, studenty (11 %), OSVČ/podnikatele (6 %), ženy/muži v domácnosti (7 %) ve věku 18 až 65 let, přičemž věková skupina 25 – 44 let je navýšena oproti ostatním skupinám. Dotazování prostřednictvím online dotazníku proběhlo mezi 18. prosincem 2019 – 23. lednem 2020.