Velkou roli při pracovním pohovoru hraje nejen to, co říkáte, ale i to, co přitom děláte. Podle výzkumů tvoří řeč těla více než polovinu celkového dojmu. Když ji ovládnete, můžete se stát sympatičtějšími a přesvědčivějšími. Jak na to?
Oční kontakt
Měli byste se svému protějšku dívat do očí, když s ním hovoříte nebo když mluví na vás. Ale příliš odvážný a dlouhý pohled může působit přidrzle. Vhodný je soustředěný a přiměřený oční kontakt – značí sebedůvěru, sílu, inteligenci a schopnost vést.
Gesta
Jsou důležitá, ale musí být přiměřená. Velká, rozmáchlá gesta nebo mávání rukama se dá přeložit i tak, že něco skrýváte. Naopak úsporná gesta jsou znamením, že se umíte ovládat. Z nervozity vás zase usvědčí bubnování prsty nebo bezmyšlenkovité hraní si s různými předměty. Zkřížené ruce ukazují obranný postoj, ruce v pěst zase nepřiměřené napětí. Naproti tomu otevřené dlaně naznačují vstřícnost.
Sezení
Rozvalování se na židli působí žoviálně a spolehlivě zastíní vaše profesní kvality. Usaďte se pohodlně a rovně, ruce nechte volně ležet na opěrkách židle, v klíně nebo na stehnech. Nehrbte se – dáváte tím najevo, že nemáte zájem o to, co se v místnosti děje. A navíc shrbený člověk nepůsobí jako někdo nabitý silou a energií. Zkřížené nohy jsou obranným gestem, nohy zasunuté pod židlí ukazují, že se bojíte a nejste si jistí sami sebou. Při sezení na krajíčku židle zase působíte jako školák.
TIP: Nenechte se ale řečí těla příliš spoutat, rozhodně je totiž důležité i to, co říkáte.
Než vyrazíte na pohovor, vyzkoušejte si řeč těla nanečisto – od příchodu a zaklepání přes představení se, podání ruky, pohled do očí až po usazení do křesla. Trénink dělá mistry, a když se předem připravíte i na tento aspekt pracovního pohovoru, získáte jistotu a sebedůvěru.
Také si před pohovorem představujte něco příjemného, co se vám povedlo (třeba fajn dovolenou nebo úspěšné zkoušky). Vždyť na jednom pohovoru svět nestojí, tak se jím nenechejte zastrašit.