Jak vytvořit efektivní profil na LinkedIn

Úvodem

Profesní sociální síť LinkedIn byla v tuzemsku ještě před pár lety celkem opomíjená. Lidé nevěděli, zda jim vůbec k něčemu bude, a tak raději trávili čas na jiných sítích, především na Facebooku. LinkedIn tak dlouho působil jako kontaktní místo pro špičkové manažery a další vysoce kvalifikované pracovníky. To už dnes neplatí a stále více Čechů postupně objevuje kouzlo této profesní sociální sítě.

O LinkedIn

Nejlépe o tom vypovídají čísla – zatímco před třemi lety mělo na LinkedIn profil zhruba 500 tisíc Čechů, dnes už jich je okolo 1,2 milionu. LinkedIn je efektivnější než klasická pracovní inzerce – ta totiž osloví jen lidi, kteří právě hledají práci. Takových přitom bývá jen 25 %, zbylé tři čtvrtiny tvoří pasivní kandidáti, kteří práci právě nehledají, ale na zajímavou nabídku mohou slyšet. A proto mají personalisté LinkedIn rádi – nacházejí tam nejnovější informace o zajímavých lidech, stejně jako relevantní reference.

Pokud chcete personalisty vhodně oslovit a zvýšit tím své šance na trhu práce, může pro vás být dobře vytvořený profil na LinkedInu opravdu velmi silnou zbraní. A naopak – kvůli lajdácky zpracovanému profilu můžete být pro personalisty naprosto neviditelní. Jak tedy zatraktivnit váš stávající profil a proměnit ho v efektivní nástroj? Vsaďte na naše prověřené rady.

Ukažte, že jste ve svém oboru hvězda

Zvyšte sílu profilu

Doplňte do svého profilu na LinkedIn co nejvíce informací, abyste zvýšili jeho sílu na nejvyšší možnou úroveň. Díky tomu vás personalisté ve vyhledávání uvidí výše.

Pište v první osobě

Profil na LinkedIn by měl být osobní, nebojte se ho proto psát v první, a ne ve třetí osobě. Ačkoliv neexistuje stoprocentně správná odpověď, podle studií máte díky tomu větší šanci personalisty zaujmout.

Buďte dohledatelní

Na LinkedIn je přes milion Čechů a přesně v takovém davu vás personalisté hledají. Představte si, že se snažíte v obrovské knihovně najít svazek, který nutně potřebujete. Abyste na LinkedIn nebyli neviditelní, musíte ve svém profilu používat co nejvíce dobře zvolených klíčových slov. Přemýšlejte tedy, pod jakými výrazy by vás mohli lidé hledat. A přemýšlejte přitom i za personalisty, kteří nejsou specialisté na to, co děláte.

TIP: Pokud používáte v profilu profesní zkratky, např. PM pro projektového manažera, pamatujte na to, že musíte dát personalistovi šanci, aby vás našel. Při hledání ho nemusí zkratka PM vůbec napadnout a může vás hledat jen pod celým názvem pozice.

Žádná klišé

buďte autentičtí. Nepište jako robot, snažte se své zkušenosti a dovednosti přetavit do příběhu. Nepoužívejte prázdná klišé, neschovávejte se za neosobní formulace. Ale samozřejmě si přitom dejte pozor i na překlepy a gramatické chyby.

Vychytejte své motto

Na LinkedIn má motto významnou pozici hned pod jménem – jeho znění je proto klíčové a na první dobrou vás charakterizuje. Funguje podobně jako titulek v novinách, mělo by tedy personalisty zaujmout. Pohrajte si s ním a klidně do něj zakomponujte i svůj největší úspěch.

Sbírejte doporučení

Ke každé pozici, na které jste v kariéře působili, byste měli mít alespoň jedno doporučení. Oslovte současné i bývalé kolegy, aby vám nějaké napsali. Personalisté vždy považují za plus, když je vás někdo ochoten doporučit.

TIP: Buďte aktivní, a když hledáte práci, najděte si profily personalistů ve firmách, kde byste rádi pracovali. Oslovte je sami jako první a zkuste je zaujmout.

Připojte se k oborovým skupinám

Vyberte si české i zahraniční skupiny, v nichž se řeší témata z vaší branže. Dáte tím najevo nejen zájem o svůj obor, ale často se v nich také dozvíte zajímavé informace.

Vyplňte přesnou úroveň jazyka

Stupeň vašich jazykových dovedností je pro personalisty u mnoha pozic velmi důležitou informací – usnadněte jim to a v profilu uveďte, nakolik daný jazyk opravdu umíte. Buďte co nejpřesnější a nesnažte se svou jazykovou úroveň lakovat na růžovo.

Sdílejte obsah

Píšete profesní blog? Pak své články sdílejte na LinkedIn. Publikovat přitom můžete i přímo na LinkedIn, případně můžete odkazovat na svá videa, prezentace či jiný kvalitní obsah z vaší branže. To o vás prozradí víc než samotný životopis.

TIP: Vystupte z davu. Buďte originální, kreativní, upoutejte pozornost personalistů. Jako se to povedlo např. Filipu Šantovi, který při hledání vysněné práce spustil originální web www.takemetosiliconvalley.com. A práci v Silicon Valley díky němu opravdu našel.

Nezapomeňte

existují i jiné sociální sítě

Nezapomeňte na to, že i když budete mít dokonale zpracovaný profil na LinkedIn, další sociální sítě vás mohou potopit. Personalisté zpravidla projíždějí profily kandidátů na všech sociálních sítích. A tak se může stát, že zatímco na LinkedIn uděláte výborný dojem, na Facebooku svůj náskok před jinými uchazeči o práci následně prohospodaříte. Myslete proto vždy i na to, co postujete na privátních sociálních sítích. Nejde přitom jen o Facebook, ale i o Twitter, Google+, Instagram, YouTube, a dokonce i o servery jako Twitch či Github.