Potřebujete nabrat šikovné operátory výroby, dělníky nebo pracovníky na další manuální pozice a nedaří se vám je sehnat? Se stejným problémem se teď v Česku potýká mnoho firem, které se o kvalitní uchazeče doslova přetahují mezi sebou. Chcete být mezi zaměstnavateli, kteří je získají do svých řad? Připravili jsme pro vás několik tipů a doporučení, co v dnešní době při náboru modrých límečků nejlépe zabírá.

Než napíšete pracovní inzerát

Každý zaměstnavatel se snaží o to, aby jeho nabídka působila co nejlákavěji, obzvlášť když konkurence roste a lidé chybí. Pamatujte ale vždy na to, že by především měla co nejrealističtěji představit pozici i prostředí, ve kterém se bude pracovník pohybovat. Když uchazečům dobře vysvětlíte, co je u vás čeká, výrazně zvýšíte vaše šance, že se vám ozvou hlavně lidé, kteří odpovídají vašim požadavkům a mají o danou pozici opravdový zájem. 

Není nic horšího, než přijmout uchazeče, který měl o práci u vás zcela jiné představy. Takový člověk stejně rychle odejde, často ale až poté, co investujete spoustu času i prostředků do jeho zaškolení a zapojení. V Randstadu máme skvělou zkušenost s prezentací pracovních nabídek pomocí doprovodných fotografií nebo videí přímo z pracoviště. Ověřili jsme si, že když zájemcům umožníme dobře si prohlédnout pracovní prostředí a udělat si jasný obrázek, co je po nástupu čeká, má to velmi pozitivní vliv na snížení fluktuace.

Martin Jánský
ředitel divize Inhouse a agenturního zaměstnávání

Pracovní inzerát by měl nejen realisticky, ale také jasně a přehledně sdělovat všechny zásadní informace v co nejjednodušší formě. Vzhledem k velké nabídce manuálních pozic dnes kandidáti neztrácí čas pátráním po detailech, ale raději reagují na inzeráty, které srozumitelně prezentují vše podstatné. Velmi důležitá je i rychlost vaší následné odpovědi. Pokud budete vyčkávat, zájemce přijme jinou nabídku.

Mzda až na prvním místě

Žádného zaměstnavatele asi nepřekvapí, že lidé upřednostňují firmy, které jim poskytnou lepší finanční ohodnocení. Ne všechny společnosti si ale uvědomují, jak velkou roli u nekvalifikovaných pozic hraje to, jakým způsobem je prezentují. Čím komplikovanější popis nabídky, tím hůře se v ní zájemci vyznají. Když si sami nedokáží spočítat všechny variabilní složky a bonusy a získat reálnou představu o tom, kolik si mohou doopravdy vydělat, jdou raději o dům dál.

Často se stává, že si pracovník zvolí na první pohled lákavější nabídku, která je ve skutečnosti méně výhodná. Například při posuzování odměny zapomene zahrnout 13. a 14. mzdu nebo přesně neví, jak si spočítat všechny variabilní složky a bonusy. Právě proto se vždy vyplatí v inzerátu uvést, jak bude vypadat celková mzda, a co nejsrozumitelněji vysvětlit, jaké položky obsahuje.

Martin Jánský
ředitel divize Inhouse a agenturního zaměstnávání

Nejžádanější výhody

Pokud nemůžete zaměstnance zaujmout peněžní odměnou, měli byste se zaměřit na nabídku nejrůznějších výhod. Mezi nejoblíbenější stálice patří i nadále stravenky. Jestliže se vaše pracoviště nachází na místě obtížně dosažitelném veřejnou dopravou, zvažte poskytnutí svozů zdarma nebo ubytování. Možnost bydlení v blízkosti práce ale v tuto chvíli přitáhne zejména cizince. Češi se kvůli zaměstnání většinou stěhovat nechtějí. Zabrat mohou i některé velmi nestandardní pobídky, zejména takové, které jsou pro některé skupiny lidí v určité chvíli zásadnější než vysoký plat.

Nejdůležitější je samozřejmě vždy dobré finanční ohodnocení, někdy ale fungují i další věci. Někteří naši klienti například získali spoustu kandidátů díky tomu, že upravili směnný režim tak, aby lépe vyhovoval rodičům, kteří se starají o malé děti. Jiní zase díky nabídce jednoduché práce vyhráli u žen a pracovníků, kteří fyzicky náročné povolání nemohou nebo nechtějí vykonávat.

Martin Jánský
ředitel divize Inhouse a agenturního zaměstnávání

Chcete vaši nabídku přizpůsobit tak, aby nalákala co nejvíce uchazečů, ale nevíte, odkud začít? Nejste si jistí, jak si stojíte ve srovnání s konkurencí? Váháte, co nejvíce zabere na kandidáty právě ve vaší oblasti? Rádi vám připravíme podrobnou analýzu na míru! Provedeme zhodnocení konkurence a navrhneme vám, jak přesně by měla vypadat vaše nabídka, aby obstála v prostředí, oboru i lokalitě, kde působíte. Ozvěte se nám