Jak by měli postupovat zaměstnavatelé, kteří si chtějí získat a udržet kvalitní profesionály? Základem je začít už při samotném náboru a zbytečně nepřicházet o dobré kandidáty. Podívejte se, na čem výběrová řízení nejčastěji ztroskotají, a co naopak uchazeče, kteří se hlásí na kvalifikované pozice, nejvíce zaujme.

555.jpg
555.jpg

uchazeč jako zákazník

Časy, kdy personalisté s kandidáty na pohovoru vyjednávali o výši platu a poslední slovo měl nakonec vždy zaměstnavatel, jsou minulostí. Dnes lidé o svém ohodnocení příliš diskutovat nechtějí. Zaměstnavateli většinou sdělí své představy a pokud jim nemůže vyjít vstříc, nemají problém nabídku odmítnout. Raději si počkají, protože vědí, že dříve či později najdou místo, kde na jejich požadavky přistoupí.

Během pohovoru myslete vždy na to, že si vybíráte nejen vy, ale také kandidát. S uchazeči jednejte podobně jako s vašimi zákazníky a firmu i nabízenou pozici se jim snažte „prodat”.

Pokoušíte se někdy získat kandidáta tak, že akceptujete jeho finanční požadavky s podmínkou, že domluvenou výši platu získá až po zkušební době, za půl roku nebo dokonce až za rok? Podle zpětné vazby, kterou často dostáváme od našich uchazečů, se nejedná o dobrou strategii. Právě naopak, lidé takové nabídky vnímají velmi negativně. Pokud už agentuře předem sdělili svá očekávání, nebo během pohovoru ve firmě jasně komunikovali minimální částku, pod kterou nechtějí jít, považují podobné návrhy za nekorektní jednání. U stejné společnosti se pak o práci odmítají ucházet i v budoucnu a nedoporučí ji ani svým známým.

Pokud máte v rozpočtu dostatek peněz, zkuste zvolit zcela opačný přístup a mile kandidáta překvapte platovou nabídkou třeba jen o trochu vyšší, než si sám říká. 

skupinka zaměstnanců v živém hovoru
skupinka zaměstnanců v živém hovoru

čas jsou peníze

Mnoho zaměstnavatelů se během výběrového řízení snaží setkat s co nejvíce kandidáty, aby měli velký výběr. Chtějí si vytipovat hned několik zajímavých lidí a pak z nich na konci zvolit toho nejlepšího. Prvnímu vhodnému uchazeči většinou nabídku nedají okamžitě, jelikož se obávají, že se tak připraví o šanci získat někoho ideálnějšího, kdo by se mohl přihlásit později. 

Velké přebírání se ale v dnešní době většinou nevyplácí. Když se na pohovoru objeví zajímavý člověk, je lepší příliš nespekulovat a sáhnout po něm co nejdříve. A to často i v případě, kdy stoprocentně nesplňuje všechny požadavky.

Ne vždy je nutné a hlavně možné rozhodovat se mezi více dobrými kandidáty. V praxi se totiž málokdy přihlásí všichni najednou. Pokud budete vyčkávat, riskujete, že ostatní v mezidobí ztratí zájem, a vy pak nebudete mít z koho vybírat.

Podobná situace nastává i v případě, když se při obsazování nějaké pozice dlouho nedaří najít člověka, který odpovídá všem představám. Zvažte, zda se vám opravdu vyplatí čekat na kandidáta snů. Protahovat výběrové řízení o další měsíce a držet pod tlakem ostatní zaměstnance, kteří musí v mezidobí zvládat více práce, za to většinou nestojí.

Stanovte si termín, kdy provedete zhodnocení vašeho výběrového řízení. Ideálně  například za jeden měsíc od chvíle, kdy začnete hledat. Vyhodnoťte vaši inzerci a reakce na ni, oslovené kandidáty i důvody, proč vaši nabídku odmítají, a snažte se dané situaci přizpůsobit vaši náborovou strategii. Můžete například zmírnit vaše požadavky nebo zvýšit váš rozpočet. Někdy se mnohem víc vyplatí přijmout člověka, který žádá o něco větší plat, než hledání donekonečna protahovat.

mladá dívka na pohovoru
mladá dívka na pohovoru

co kandidáti chtějí?

Tuto otázku by si měl položit každý zaměstnavatel, který chce získat kvalitní a spolehlivé lidi. Jednoznačná odpověď sice neexistuje, ale i přesto, nebo možná právě proto se vám vyplatí ji hledat. Bude se lišit v závislosti na tom, v jaké lokalitě a oboru působíte, jaké typy pozic nabízíte a koho hledáte.

Zkuste během pohovoru zjistit, jaká je motivace vašeho kandidáta, co považuje za důležité, a s ohledem na to mu prezentujte vaši nabídku. Pokud u něj například hrají velkou roli finance, dobře mu představte váš odměňovací systém a vysvětlete veškeré bonusy a benefity. 

Obecně určitě platí, že v dnešní době velmi záleží na rychlém jednání a rozhodování. Kdo chce získat nejlepší zájemce, měl by na životopisy odpovídat ideálně do druhého dne a termíny pohovoru dávat na blízký termín, nejlépe ještě v tom samém týdnu. Stejně tak se vyplatí neotálet se zpětnou vazbou a hlavně ji poskytnout ve slíbeném termínu.

V tomto období také určitě nic nezkazíte tím, když svou nabídku rozšíříte o možnost práce z domova. Lidé si na ni během pandemie zvykli a velmi vítají, když mohou home office využít i u nového zaměstnavatele.