Zaměstnance po pandemii lákají hlavně jistoty, plat je ale stále zásadní

průzkum HR trends 2021

Jaké jsou největší výzvy, kterým letos zaměstnavatelé musí čelit? Bojí se personalisté nedostatku kvalitních lidí? A jak si chtějí pojistit, že se nebude týkat právě jejich firmy? Na to jsme se v našem průzkumu HR trends zeptali vedoucích pracovníků v oblasti lidských zdrojů a nyní vám přinášíme jejich odpovědi, které nastiňují převažující trendy v HR pro rok 2021.

Šikovní a angažovaní lidé tvoří zdravý základ každé úspěšné firmy. Zaměstnavatelé si oproti předchozímu roku mnohem více věří, že se jim je letos podaří získat. Velmi dobře si ale uvědomují, že konkurence nikdy nespí, a kdo chce ty nejlepší, musí být připraven poskytnout zajímavou protihodnotu. Jistota zaměstnání, dobrá značka zaměstnavatele a v neposlední řadě i konkurenceschopné finanční ohodnocení teď podle nich patří mezi klíčové aspekty, bez kterých se žádný úspěšný zaměstnavatel neobejde.

Největší výzvy zaměstnavatelů

Podle většiny účastníků průzkumu HR trends se letos nejnáročnějším úkolem zaměstnavatelů stane udržení nejlepších lidí, zvýšení pracovního výkonu a produktivity a budování zaměstnavatelské značky. Většina HR lídrů také věří, že najít ty správné lidi pro ně letos bude zhruba stejně náročné jako loni. Pětina se pak domnívá, že se získáváním kvalitních zaměstnanců budou mít více práce, 14 % je naopak přesvědčeno, že méně. 

Vysoké fluktuace se organizace příliš neobávají. Podle necelé poloviny dotazovaných se oproti loňskému roku nezmění a 43 % dokonce očekává její snížení. Za nejméně náročné výzvy považují zaměstnavatelé otázky jako je inkluze na pracovišti, interní nebo externí mobilita a řízení programů pro interní přesuny.

Jak firmy plánují lákat zaměstnance?

Jaké benefity se letos společnosti chystají nabízet, aby zaujaly nejlepší lidi? Devět z deseti firem chce svým zaměstnancům dávat dovolenou navíc, více jak tři čtvrtiny pak počítají s nabídkou vzdělávacích programů a stravenek. Dvě třetiny společností budou vyplácet bonusy za individuální výkony, poskytovat svým lidem mobilní telefony a podporovat jejich kariérní růst. 

Přestože si firmy uvědomují, že konkurenceschopný plat patří mezi největší lákadla, hodlá ho jako “lákadlo” využívat  pouze 56 % zaměstnavatelů. To je téměř o pětinu méně než v minulém roce. Mohou za tím stát i očekávání firem ohledně vývoje jejich obchodních výsledků, která letos vypadají podstatně méně pozitivně než loni. Ve zvýšení objemu prodejů doufá jen 34 % společností a počet těch, které se připravují na pokles, se letos téměř ztrojnásobil. 

Většina firem, které se zúčastnily průzkumu, přitom své platy hodnotí jako srovnatelné s konkurencí, 16 % se domnívá, že se jejich finanční nabídka nachází na nižší úrovni, 18 % je pak přesvědčeno, že nabízí více.

 

 

O průzkumu HR trends: 

Report HR trends přináší informace o různých trendech a vývoji v oblasti HR a náborových praktik v České republice. Klíčová témata obsažená v reportu zahrnují oblasti jako získávání a udržení zaměstnanců, náborové praktiky, strategie lidského kapitálu, výzvy v podnikání způsobené dopadem pandemie koronaviru, stejně jako strategie, které přijaly společnosti po celé zemi, aby se vyrovnaly s krizí a obnovily své podnikání. Průzkumu Randstad HR Trendy se zúčastnilo přes 150 osob s rozhodovací pravomocí a vedoucích pracovníků v oblasti lidských zdrojů, kteří působí v mnoha různých oborech v České republice. Dotazování probíhalo v období únor - duben 2021.