Jak v roce 2021 získat ty nejlepší lidi a být stále o krok napřed? - II. díl

Talent Trends 2021 - II. pokračování

Jaké firmy budou zaměstnanci upřednostňovat v roce 2021? Na co by se měli soustředit zaměstnavatelé, kteří chtějí získat náskok před konkurencí a vybírat si z těch nejkvalitnějších kandidátů?

Na to jsme se v našem průzkumu Talent Trends 2021 zeptali HR lídrů po celém světě. Nyní vám exkluzivně přinášíme druhou část jejich postřehů k tomu, jak bude letos vypadat pracovní trh, jakým výzvám budou zaměstnavatelé čelit, a na jaké strategie se jim vyplatí zaměřit při hledání talentů.

6. Vyrovnat stále rostoucí nedostatek dovedností

Disponují vaši zaměstnanci všemi dovednostmi, které jsou potřebné pro digitalizaci? Firmy, které během pandemie prošly významnou transformací, provedly v řádu dnů změny, které by jim za normálních okolností trvaly celé měsíce. Aby dokázaly udržet krok s tak rychlým posunem, potřebují teď uspíšit i získávání speciálních znalostí. Mezi ty nejžádanější patří kompetence související s digitalizací a technologiemi. Lidé, kteří je nabízí, na trhu chybějí již nyní. A jejich nedostatek se bude jen prohlubovat. Než se tato situace srovná, zaměstnavatelé si budou v boji o talenty konkurovat nejen s dalšími společnostmi ve svém sektoru, ale i se všemi firmami napříč všemi obory, které hledají stejné digitální dovednosti.

Schopnost zotavit se z globální ekonomické recese bude přímo záviset na tom, jak se s nedostatkem dovedností společnosti dokážou vyrovnat. S velkou digitální transformací, která nevykazuje žádné známky zpomalení, si budou podniky muset tvořit větší rezervy talentů, nebo budovat kvalitní rekvalifikační programy, aby si udržely náskok před konkurencí.

7. Využívat externí pracovníky jako nevyčerpatelný zdroj znalostí a zkušeností

Mezi nejdůležitější lekce, které nám rok 2020 uštědřil, patří i poznání, že s dobrým internetovým připojením se dá pracovat odkudkoliv. Podle našeho výzkumu Talent trends 2021 společnosti přesunuly významnou část svých stálých pracovních sil do režimu home office. Před pandemií pracovala z domova průměrně čtvrtina jejich zaměstnanců a tento počet se zhruba ve čtvrtém čtvrtletí roku 2020 zdvojnásobil. Odstranění geografických omezení změní i strategie pro získávání nových talentů. Zdroje kvalitních lidí se rozšíří a zaměstnavatelé budou moci hledat své pracovníky doslova po celém světě. 

Firmy, které chtějí získávat talenty bez ohledu na hranice, potřebují nejprve upravit svůj přístup k náboru i ke své značce zaměstnavatele. S podporou technologií budou muset vyvinout sofistikovanější způsob vyhledávání a získávání kandidátů i pořádání výběrových řízení. Aby bylo jejich snažení úspěšné, budou si muset umět opatřit informace o lokálním trhu, pracovní síle a dostupnosti talentů, dokázat porozumět místním zákonům a nastavit konkurenceschopné platové podmínky.

8. Zahrnout podporu diverzity pracovních týmů do všech plánů firmy 

Přestože hnutí za sociální spravedlnost Black Lives Matter začalo v ve Spojených státech amerických, jeho dopad pocítili lidé ve všech zemích. Hlas hnutí hluboce zarezonoval celým korporátním světem a pobídl mnoho společností k tomu, aby se více zaměřily na diverzitu své pracovní síly a vybudovaly inkluzivnější firemní kulturu i postupy.

Společnosti, které chtějí držet krok s dobou, se v roce 2021 posunou daleko za rámec pouhého najímání rozmanitějšího spektra pracovníků. Pomocí konkrétních příkladů z praxe by měly poukazovat na obchodní dopad budování inkluzivní kultury a sami jít příkladem ostatním. 

9. Využít potenciál vlastních zaměstnanců a zajistit si tak dostatek kvalitních pracovníků 

Pro mnoho organizací platí, že přístup ke všem dovednostem, které pro své podnikání potřebují, nemohou získat pouze najímáním nových lidí. Jedním z důvodů je nedostatek vysoce kvalifikovaných profesionálů ve specifických technických oblastech, jako je například umělá inteligence, strojové učení nebo datové inženýrství. Na druhé straně pak čekají tisíce lidí bez  pracovního uplatnění, jejichž kompetence neodpovídají potřebám podniků. Mnozí z nich ale disponují užitečnými dovednostmi, které jen potřebují osvěžit, a nabízí znalosti, které usnadní jejich přechod do jiných rolí nebo průmyslových odvětví.

Společnosti, které se nechtějí potýkat s neustálým nedostatkem lidí, musí aktivně rekvalifikovat svou pracovní sílu. Nastal čas rozvíjet digitální a kognitivní schopnosti zaměstnanců, jejich sociální a emoční dovednosti, stejně jako jejich adaptabilitu a odolnost. Zaměstnanci si podle našich průzkumů nedostatek kompetencí uvědomují a jsou připraveni na jejich doplnění pracovat. Přestože má mnoho žádaných znalostí hlavně technickou povahu, rádi by se zaměřili také na na rozvoj svých měkkých dovedností, jako je přizpůsobivost, řízení času, kreativita, týmová práce, komunikace, schopnost pracovat a vést lidi na dálku.

10. Budovat své dobré jméno péčí o současné zaměstnance 

V minulosti byla značka zaměstnavatele považována za jakési externí měřítko atraktivity, které jen málo souviselo s jeho interními pracovníky. V poslední době se ale ukázalo, že právě spokojenost vlastních zaměstnanců velmi významně ovlivňuje reputaci firmy a její možnost získávat ty nejlepší talenty. 

Jestliže se firmy už před pandemií snažily, aby ve svých lidech zanechaly co nejlepší dojem, po jejím skončení se význam dobré zaměstnanecké zkušenosti jen zvýší. V roce 2020 se organizace rozrostly o řadu lidí, kteří nikdy fyzicky nevstoupili na pracoviště. Mnoha zaměstnavatelům přitom stále chybí dobře propracovaný proces pro virtuální nábor, nástup a adaptaci nových lidí. A nejen to. Často nemají ani žádnou kontrolu nad tím, jak zaměstnanci prožívají svůj pracovní den na home office, a zda si z něj neodnáší špatné zážitky, které by mohly vést k negativnímu náhledu na zaměstnavatele. 

Dobrý zaměstnavatel by se měl zajímat o pocity a názory svých zaměstnanců, i když se s nimi nesetkává tváří v tvář. Měl by jim sdělit, co od něj mohou očekávat, a pak své sliby dodržet.

První část článku a prvních 5 důležitých talent trendů pro rok 2021 najdete zde.