Jak napsat průvodní dopis k životopisu

Úvodem

Když reagujete na pracovní nabídku, neměli byste poslat jen životopis, ale ideálně také průvodní a motivační dopis. Zatímco ale cílem motivačního dopisu je vás „prodat“ a poukázat na to, v čem jste dobří, průvodní dopis slouží jako dveřník pro váš životopis – je totiž vaším prvním kontaktem se zaměstnavatelem. Proto byste si na něm měli dát záležet.

O co jde?

Většinou se jedná o text v těle e-mailu nebo on-line formuláře u inzerátu na pracovním serveru. Přestože vesměs obsahuje jen pár vět, může personalistu buď zaujmout, nebo odradit. Vaším cílem je ale splnit očekávání personalisty a vyvolat v něm zájem otevřít si životopis (a později i motivační dopis) a ve finále vás pozvat na osobní pohovor.

TIP: Nezapomínejte ani na drobné detaily – v průvodním dopisu třeba oslovujte personalistu jménem. To zjistíte snadno, protože většinou bývají pod inzeráty podepsaní. Osobní oslovení působí vřele a zajistí vám lepší první dojem. 

3 rady

jak na průvodní dopis

Buďte struční

Průvodní dopis k životopisu by neměl být nijak dlouhý, na zdvořilé oslovení byste měli ihned navázat vysvětlením, na jakou pozici reagujete a kde jste se o ní dozvěděli. Můžete přidat i větu o tom, proč vás nabídka zaujala, ale obšírnější vyjádření si nechte do motivačního dopisu. Připomeňte, že v příloze zasíláte svůj životopis a motivační dopis. K rozloučení připojte své kontaktní údaje i doušku, že se těšíte na případné setkání a pohovor.

Vyjadřujte se pozitivně

Váš průvodní dopis k žádosti o místo by měl znít zdvořile, pozitivně a optimisticky. Neplýtvejte v něm smajlíky, místo toho pište věcně a střízlivě. Nepoužívejte negativa. Také není dobré, když průvodní dopis působí na první pohled jako šablona, kterou rozesíláte bez výjimky všem personalistům. Snažte se svůj tón přizpůsobit komunikaci firmy, do níž se hlásíte.

Jen žádné chyby

I v několika větách průvodního dopisu je možné nasekat gramatické chyby – proto si ho několikrát přečtěte, nebo ho raději dejte přečíst někomu jinému. Ten uvidí spíše chybu někde, kde jste ji už párkrát přehlédli, protože jde o váš text. Vyhněte se věcným chybám (i tady se kontrola vyplatí) a vynechejte otřepané fráze a klišé.