V Česku panuje kritický nedostatek řidičů. Získat je proto v dnešní době do svých řad vyžaduje víc než jen lákavou mzdu. Kristina Tobolová, Recruitment Consultantka Randstad, odhaluje, co je pro kandidáty skutečnou motivací a co je naopak posílá ke konkurenci. Přečtěte si, co řidiči vyžadují, jaké podmínky jsou pro ně nejdůležitější a jaké chyby vedou ke ztrátě jejich důvěry. Dále se dozvíte, jak se mění profil uchazečů o pozici řidičů a co je zásadní pro získání těch nejkvalitnějších.

smějící se profesionální řidič za volantem
smějící se profesionální řidič za volantem

co je pro řidiče největší motivací při výběru zaměstnavatele? 

Základem samozřejmě zůstává finanční ohodnocení, které se dnes u mezinárodní dopravy pohybuje kolem 50 000 Kč čistého. Peníze ale nejsou všechno. Obrovskou roli hraje přidělené vozidlo. Řidiči chtějí mít „své“ auto, o které se starají, a ideálně možnost parkování blízko bydliště, aby neztráceli volný čas dojížděním na firmu. U vnitrostátní dopravy jsou pak obrovským lákadlem volné víkendy.

jaká je dnes situace na trhu práce z hlediska náboru řidičů?

Je to boj o každého člověka. V Česku chybí zhruba 25 000 řidičů, takže firmy už nemohou jen pasivně čekat. Hlavní konkurenční výhodou se stává předvídatelnost. Řidiči už nechtějí žít v nejistotě. Vyhrává ten dopravce, který dokáže garantovat jasný plán směn a to, že když řidič počítá s návratem v pátek, tak se v pátek skutečně vrátí.

jaké podmínky dnes kandidáti nejvíc řeší? Uspokojí je vyšší „hodinovka“? 

Samotné navýšení celkové částky často nestačí. Kandidáti jsou dnes finančně gramotní a řeší poměr základu a diet. Už nechtějí, aby jejich výdělek stál jen na dietách, které se nezapočítávají do důchodu nebo nemocenské. Vyžadují vysoký přiznaný základ přímo ve mzdě. Klíčová je také firemní kultura a chování dispečerů. Řidič potřebuje parťáka, který ho podpoří, když nastane problém, ne někoho, kdo na něj bude jen tlačit.  

z jakého důvodu řidiči nejčastěji odcházejí od zaměstnavatele?

Důvodem bývá ztráta důvěry. Často selže plánování, kdy se mění turnusy na poslední chvíli, nebo technika, o kterou se firma nestará. Velkým problémem ale bohužel zůstává i vyplácení peněz „na ruku“. Řidič má v takovém případě oficiálně na pásce jen základ s tím, že zbytek dostane bokem. Když pak ale slíbené peníze neobdrží, což se bohužel stává, cítí se podvedený, nemá se jak bránit a okamžitě odchází.

jak postupujete při náboru řidičů, co od kandidátů požadujete?

Máme jasně daný checklist, přes který nejede vlak. Kontroluji platnost všech dokladů (řidičské průkazy C+E, D), profesní průkazy, platnost psychologických testů a reálnou délku praxe. U specifických pozic prověřujeme i jazykovou vybavenost, pokud ji klient vyžaduje.

změnil se nějak typický profil řidičů a jejich požadavky? 

Stále více jezdí ženy. Řidičky jsou obecně velmi spolehlivé a mezi specifické podmínky, které vyžadují, patří pocit bezpečí – tedy hlavně hlídaná osvětlená parkoviště a čisté sociální zázemí. Řidiči mladší generace zase kladou důraz na moderní technologie, konektivitu v kabině a jasný konec směny, aby měli prostor pro soukromý život. Dopravci, kteří jim vyjdou vstříc, mají u náboru velký náskok.

když už se dobrý řidič objeví, jak rychle musí firma reagovat? 

Okamžitá reakce je klíčová. Trh je natolik vyprázdněný, že kvalitní řidič s praxí je „volný“ třeba jen 24 hodin. Pokud mu dopravce nezvedne telefon hned, nebo týden zvažuje, jestli ho pozve na pohovor, řidič už dávno sedí v autě u konkurence. Rychlost je dnes stejně důležitá jako výše mzdy.

jaká je ta největší chyba, které by se měli dopravci měli při náboru vyvarovat?

Měli by hlavně slibovat jen to, co dokáží s jistotou splnit. Řidiči jsou na plané sliby alergičtí. Pokud auto není nové, je důležité říct to na rovinu. Jestliže se občas o den protáhne návrat, musí to zmínit hned na začátku. Když řidič ví, do čeho jde, počítá s tím a neodejde ve zlém po první jízdě. 

Hledáte kvalifikované a spolehlivé řidiče?

Nechte to na nás! Dodáme vám ty nejvhodnější lidi. Pomůžeme vám rozšířit vozový park o prověřené řidiče s oprávněním C, E a potřebnou praxí. Více informací zde

Hledáte uplatnění za volantem autobusu či kamionu?

Máme pro vás stabilní a dobře placenou práci v dopravě. Nabízíme jistotu, skvělé podmínky a svobodu řízení. Více informací zde.

rozhovor poskytla:
Kristina Tobolova
Kristina Tobolova

Kristina Tobolová

recruitment consultantka, randstad

V Randstad působím téměř čtyři roky. Z původního staffingu jsem se profilovala do oblasti Blue Perm se specializací na nábor řidičů. Na mé práci mě baví flexibilita a především specifická komunikace s řidiči. Jejich přímost a ráznost mi lidsky sedí a dobře se mi s nimi jedná.

Potřebujete rychle rozšířit vozový park o prověřené řidiče? Máte zájem o více informací k jejich náboru?

získejte špičkové řidiče